Hetkessä kiteytyy kattava kuva tunteista; totuuden silmänräpäyksessä, joka muistetaan. Sen voi ikuistaa, jos on valmis. Tai niin sanoo ainakin muotokuviin ja muotiin erikoistunut Robert Wolanski, joka on tehnyt kokonaisen uran noihin hetkiin tarttumisesta ja niiden muuttamisesta upeiksi muotokuviksi.
Muotokuvaaminen perustuu tunteisiin”, hän kertoo. ”On tärkeintä vangita juuri oikea hetki. Tällä tavalla se eroaa muoti- ja kauneuskuvauksista, joissa meikkaus ja stailaus on tärkeämpää. Tietysti kiinnitän huomiota kuvaamieni henkilöiden ulkonäköön, mutta muotokuva tuo esiin luonteen ja kertoo heidän tarinansa. Pidän vaatimattomuudesta ja yksinkertaisuudesta, mutta tärkeintä on totuus.”
Robert pyrkii kohti totuutta muodostamalla yhteyden kuvattavaan kohteeseen. Tärkeintä on kuitenkin kyky reagoida päättäväisesti. Loppujen lopuksi hetket voivat mennä ohi nopeasti.
Mitä parempi suhteesi kohteen kanssa on, sitä paremmin kommunikointi toimii, mikä auttaa oikean hetken löytämisessä. Se voi kuitenkin olla vaikeaa, kun kuvataan kuuluisuuksia.
”Minulle on tärkeintä solmia yhteys kuvattavaan henkilöön ennen laukaisemista. Se ei kuitenkaan ole aina mahdollista. Esimerkiksi Pierce Brosnanilla tai Stingillä ei ole aikaa istahtaa kanssani kahville rupattelemaan”, hän naurahtaa. ”Tällaisia tilaisuuksia tarjoutuu yleensä vain sattumalta, useimmiten jonkin projektin tiimoilta, kuten esimerkiksi konserteissa tai elokuvan ensi-illassa. Yllättäen silloin usein on hetki aikaa jutella.” Kun pidetään meikkaus- tai vaatteiden sovitustauko, sääntöjä ei hänen mukaansa ole: ”Jos ennen kuvaamista pystyy vaihtamaan muutaman sanan vaikka säästä tai lapsista, silloin energia virtaa.”
Valmiina oleminen edellyttää, että voi tarttua hetkeen. Robert luottaa sekä kamerakalustoonsa että vallitsevan valon hallintaan. Sonyn α7R III tai RX1R II kulkee yleensä hänen mukanaan aina. "Luulin, että α7R II olisi täysin ylivoimainen, mutta näennäisesti pienistä mutta hyödyllisistä muutoksista huolimatta α7R III on todellinen valokuvaajan unelmakamera.”
Varsinkin yhdestä toimintatilasta on valtavasti hyötyä Robertin työssä. ”Korostan usein, että en ole mikään tekniikan ihmelapsi. En osaa kameran koko valikkoa ulkoa. Kaikista hyödyllisistä ominaisuuksista yksi merkitsee minulle todella paljon. Se on Eye AF -toiminto. Se tarkentaa täydellisesti juuri oikealla hetkellä – ohikiitävällä hetkellä jolloin totuus näkyy silmistä. Eye AF eliminoi riskit. Sen ansiosta voin kommunikoida kuvattavan henkilön kanssa aina laukaisuhetkeen saakka, mikä on tärkeää oikean hetken luomisen kannalta. Nykyään en voisi kuvitellakaan, millaista olisi työskennellä ilman tätä toimintoa.”
Robert on ihastunut α7R III -kameraan myös sen fyysisen koon vuoksi. Pieneen kameraan kätkeytyy valtavasti mahdollisuuksia. ”Minua hämmästyttää, että erittäin kehittynyt ammattilaistasoinen kalusto kaikkine teknisine ominaisuuksineen mahtuu puolet pienempään kokoon kuin aikaisemmin käyttämäni. Olen aina halunnut pitää ammattilaisille tarkoitettua kameraa mukanani kaikkialla, joten tarvitsen kameran, jota ei tarvitse kanniskella pienen matkalaukun kokoisessa kameralaukussa.”
Hänen α7R III -kameraansa on yleensä kiinnitetty FE 55mm f/1.8 ZA -objektiivi, "koska se on laadukas ja kattaa 95 % tarpeistani. Loput 5 % kattaa FE 70-200mm f/2.8 GM -objektiivi, jossa valintani on usein 105–135 mm.”
Voidakseen tarttua tarjoutuviin tilaisuuksiin hän pitää mukanaan pientä LED-valoa, mutta "siitä alkaen kun työvälineekseni tuli Sony, suhtautumiseni valaistukseen on muuttunut, koska tiedän saavani erinomaista laatua myös korkeilla ISO-asetuksilla. Kun lisävalaistusta ei tarvita, ilmapiiristä tulee intiimimpi ja ystävällisempi.”
Hänen on helpompi työskennellä vallitsevassa valossa. Hän oppi hallitsemaan sen mestarillisesti työskennellessään elokuva- ja televisioalalla: ”Kuvaan muotokuvia mieluummin kiinteässä elokuvatyylisessä valossa kuin salamavaloa käyttämällä. Haluan nähdä valon vaikutuksen ja vahvistaa sitä sekä saada aikaan ilmapiirin, jota valo täydentää luonnollisesti.”
Mistä Robert tietää vanginneensa täydellisen hetken? Koska muotokuvassa näkyy totuus sen kohteesta? Robertin mukaan se näkyy silmistä: ”Ne voivat toimia kuin kompassi osoittaen oikeaan suuntaan. Jätän sommittelun yleensä taustalle, koska keskityn silmiin. Odotan hetkeä, jolloin silmien tarkkaavaisuus herpaantuu ja ne avautuvat totuuden katseeseen – sielun kuvaan.”
”Kun yksinkertaistat elämääsi, myös universumin lait yksinkertaistuvat”