Tunteiden voima makrokuvauksessa

Petar Sabol

Makromaailman ja villielämän valokuvaaminen on teknistä aihealuetta, mutta ilman tunnetta tekniikka ei ole mitään. Kuva voi olla täysikokoinen, mutta silti ... vailla sisältöä. Palkittu luontokuvaaja Petar Sabol esittää tämän kauniisti. Hänen kuvansa ovat teknisesti täydellisiä mutta myös visuaalisesti jännittäviä, ne ylittävät tieteen muurit ja ihastuttavat olemuksellaan.

”On paljon asioita, jotka pitää saada oikein ja kaikki voi aiheuttaa ongelmia. Valo, sulkimen nopeus, tarkennus, kentän syvyys... makrokin on erittäin tekninen. Sitten on vielä ympäristö, kohde voi lentää tiehensä tai tuuli liikuttaa mastoa, mutta sinun on voitettava kaikki tämä ja antaa taiteellisen näkemyksesi tulla esiin. Minä huomaan sen toteutuvan, jos olen rentoutunut, virittynyt kohteeseen... silloin saan kuvaan tunteen, taiteellisen ilmauksen. Tosin en ole täydellinen – aina se ei onnistu.”

Petar viittaa uskomattomaan kuvaan, jonka hän otti sukeltavasta kuningaskalastajasta. Tämä ei ollut mikään onnenkantamoinen. Sen eteen tehtiin paljon töitä. Tämä sekunnin murto-osan mahdollisuus oli kuukausien vaivannäön tulos.

Petar Sabolin diakuva 1
© Petar Sabol | Sony α77 + 135 mm f/1,8 | 1/2000 s @ f/7,1, ISO 400

 ”Tämän kuvan jälkeen suorastaan ulvoin! Se oli uskomaton hetki. Pitkän prosessin kohokohta. Tutustuin kuningaskalastajaan, otin siitä monta kuvaa puunoksalla, ennen kuin sain ajatuksen tehdä jotakin erilaista – miltä se näyttäisi veden alla? Se oli aikansa nopein. 12 kuvaa sekunnissa, sen pitäisi kyllä riittää. Ja tämä on vain yksi monista. Nyt meillä on α9-malli, jolla saa 20 kuvaa sekunnissa. Siinä nopeus, jonka Sony tarjoaa hetken ikuistamiseen.”

Petar käytti vedenalaista laukkua ja upotti kameran noin 50 cm pinnan alle. Sillä syvyydellä tuntee riittävän hyvin jokeen upotuksen ja valo pysyy vielä riittävän voimakkaana. On myös oltava aurinkoinen päivä, jotta pystyy toistamaan valon luonnollisten värien värähtelyn.

”Kuningaskalastajan kuvaamisessa kaikki tapahtuu manuaalisesti: tarkennus, sulkimen nopeus, aukko ja aavistus siitä, mihin se aikoo sukeltaa. Olin sirotellut kalanruokaa sinne, minne halusin sen saalistamaan. Sitten oli vain yritys ja erehdys. Et voi liikuttaa kameraa, ainoastaan reagoida aiheeseen. Olet sokea sille, mitä olet taltioimassa. Mutta minulla oli intohimo pitää sitä yllä, visio siitä mitä voisin tehdä. Mukaan mahtui myös turhautumisia, joskus se oli täydellisesti kuvassa, mutta tarkennus pielessä… minun piti olla sinnikäs!”

Petar Sabol

© Petar Sabol | Sony α77 + 100 mm f/2,8 Macro | 1/8 s, f/13, ISO 100

Kaikissa Petarin töissä näkyy johdonmukaisesti hänen kiintymyksensä valoon. Valo muodostaa luonnollisen maailman, joten totta kai sen pitää olla tärkeässä roolissa. Petarin kuvat imevät valoa, ne poimivat pieniä yksityiskohtia hyönteisistä ja linnuista saaden ympäristön ja kohteet hehkumaan elämää. Hän kuvaa pääasiassa aikaisin aamulla tai auringonlaskun aikaan, sommittelee kohteen aurinkoa vasten ja tarvittaessa tuo varjoista esiin yksityiskohtia kuten myös kokonaisen hahmon tuottamia eloisia värivivahteita. 

Työn iskevänä tyylinä on käyttää valonsäteitä, jotka näyttävät korostavan aiheen kohdetta. Se on näkymä, jonka hän on oppinut kokemuksen kautta ja hän kutsuu sitä ”optiseksi hurmioksi”. Tämä ilmiö perustuu normaaliin tähtipurskesuodatukseen, mutta ei niin kuin sinä saatat kuvitella. 

Petar Sabol
© Petar Sabol | Sony α77 + 100mm f/2.8 Macro | 1/8s @ f/11, ISO 50

"Käytin usein suodattimia saadakseni kohokohdat loistamaan erityisesti silloin, kun valo loisti eläinten takaa ja ne olivat aamukasteen peitossa. Sitten asetellessani huomasin, että yhdestä kierron kulmasta – valon tullessa sivulta – syntyi upea valonsäde aivan kuvan kulmasta. Se näytti ylimaallisen kauniilta ja kiehtoi minua. Ihmiset saattavat luulla, että se on kuvanmuokkauksen tai suodattimen tekosia, mutta ei: se on vain laitteen ansiota."

Kokeilu, omistautuminen, siinä kaikki. Petar viettää paljon aikaa luonnossa etsien sopivia kohteita – ja tulokset ovat kaikkien nähtävillä. Petarin kuvat huokuvat studiotyön harkittua lähestymistapaa, mutta kaikki kuvat ovat peräisin tosielämästä.

”Kyse on vain siitä, että viettää aikaa luonnossa ja tunteen aiheen. Kulkiessani metsässä etsimässä kuvattavaa paikannan kohteeni edellisenä iltana. Tarkastelen niiden käyttäytymistä, kun ne ovat aktiivisia, kunnes auringon laskiessa ne rauhoittuvat ja laskeutuvat unten maille. Merkitsen, missä ne nukkuvat, jotta löydän paikan seuraavana aamuna, kun ne ovat vielä uneliaita, ennen kuin aurinko lämmittää ne. Näin on helpompi kuvata, jotenkin hallittavampaa. Olen siellä valmiina kuvaamaan ennen auringonnousua, enkä halua hukata sitä aikaa.” 

Petar Sabol

© Petar Sabol | Sony α99 + 100 mm f/2,8 Macro | 1/30 s, f/5,6, ISO 100

Kohteiden helpompi löytäminen tässä tilassa tarkoittaa, että hän pystyy entistä helpommin hyödyntämään makrotekniikoita, kuten focus stacking -menetelmää, sillä liikkeen puuttumisen ansiosta terävyysalue on helpompi ulottaa koko eläimeen. Petar teki tämän vielä vähän aikaa siten manuaalisesti, mutta viime aikoina hän on alkanut käyttää elektronista tarkennuskiskoa objektiiveissaan. Petar käyttää stacking-toimintoa suotuisissa olosuhteissa, mutta ottaa aina joitakin kuvia pienemmillä aukoilla ja asettaa sekä kuvaa kohteen huolellisesti sivulta tarkennuksen ylläpitämiseksi.

Petar Sabol
© Petar Sabol | Sony α99 + 100 mm f/2,8 Macro | 1/30 s, f/5,6, ISO 100

”Kuvien pinoamisen lisäksi olen löytänyt lukuisia hyötyjä käyttäessäni uutta kameraa makrotyöhön. Selväpiirteiset näytöt ovat säädettävissä kenttäkuvauksia varten. Ja sähköiset etsimet ovat uskomattomia, voit aina nähdä tarkalleen sen, miltä kuva tulee näyttämään ennen sen ottamista. Muutokset valotukseen, valkotasapainoon ovat täydellisen selkeitä. On mahtavaa työskennellä näin, koska saat kuvan tarvitsematta miettiä, mitä jälkikäteen täytyy säätää. Ääriviivojen korostus on niinikään erittäin hyödyllinen, koska se auttaa saamaan kaiken täydellisen terävänä. Tavalliset DSLR-kamerat tuntuvat jo olevan vanhaa tekniikkaa ja erot tulevat olemaan tulevaisuudessa vieläkin selvempiä.”

 Tässä artikkelissa esiintyvät tuotteet 

SLT-A99V

A-tyypin α99-kamera, jossa 35 mm:n täyden koon kenno

ILCA-99M2

α99 II, jossa on taustavalaistu täyden koon kuvakenno

SAL100M28

100 mm F2,8 makro

SAL135F18Z

Sonnar T* 135 mm F1.8 ZA

Petar Sabol
Alpha Universe

Petar Sabol

Kroatia

Yritän aina ottaa hienoja kuvia, enkä silloin laske aikaa tai työn määrää. Joka ikisen elementin on oltava paikalla: valon, asetelman, hetken, tarinan ja teknisen täydellisyyden. Näin pystyn aina parempaan ja nautin luomisprosessista.

Näytä profiili

TEST


x