”Normaalisti muotokuvien ottamiseen on paljon aikaa, ehkä puoli tuntia tai jopa enemmän. Saatamme aloittaa juomalla kahvit, ja ajan myötä sinä ja kuvauksen kohde luotte yhteyden ja alatte luottaa toisiinne. Juuri näistä yhteyden hetkistä syntyy hyviä muotokuvia.”
Brendanin tuorein projekti ‘yhden minuutin muotokuvat’ tuokin haastetta kuvaamiseen. “Kyllä”, Brendan naurahtaa, “projekti oli haasteellinen, varsinkin kun kuvasin täysin vieraita ihmisiä. Pidän kuitenkin haasteista, ja valokuvaajana tavoitteet pitää asettaa mahdollisimman korkealle joka päivä.”
Projektin tarkoituksena, Brendan kertoo, oli näyttää ihmisille, että on mahdollista saada loistava henkilökuva yhdessä minuutissa, “kunhan löytyy luottamusta. Luottamusta kuvaajan ja kuvattavan välillä, mutta myös kuvaajan ja kameran välillä.”
Hän kertoo tämän yhdistelmän olleen upean mustavalkokuvasarjansa takana. Hän uskoo, että kuka tahansa pystyy siihen, jos heillä on riittävät taidot ja oikeat työkalut. “Halusin näyttää ihmisille, että tällainen on mahdollista katukuvauksessa ja oikeastaan missä tahansa”, hän selittää, “koska monet eivät uskalla lähestyä ihmisiä ja kysyä.”
“Luottamusta rakennetaan sillä”, Brendan jatkaa, “miten katsomme ihmisiä ja puhumme heille. Joten jopa näissä usean sadan ihmisen tapahtumissa yritin tehdä tilaa vain meille kahdelle. Pyysin kuvattaviani olemaan katsomatta ihmisjoukkoa vaan vain minua, niin kuin olisimme kahden kesken. Se auttaa heitä unohtamaan hermostuneisuutensa, ja siten toimimme yhdessä, kuvaajana ja kuvattavana. Se on työtä meille molemmille.”
Miten Brendanin onnistuu saada yhteys kuvauskohteensa kanssa niin lyhyessä ajassa? No, Brendan sanoo, kyse on siitä, että pyytää tätä katsomaan linssiin ja yrittämään löytää itsensä sieltä. “Se on hyvin tärkeää”, hän kertoo, “sillä se tuottaa hyvin erilaisen lopputuloksen kuin jos henkilö vain katsoisi kameraan. He näyttävät keskittyvän enemmän, kuin keskustelisivat. Se tuottaa yhteyden, joka tekee kuvasta toimivan.”
Minuutti on nopeasti ohi, joten Brendanin piti pystyä luottamaan siihen, että α7R III pystyisi ikuistamaan täydellisesti hänen nopeasti luomat yhteytensä. Tärkein ominaisuus? “Terävyys”, hän vastaa. “Sonyn Eye Auto Focus -toiminnon ansiosta minun ei tarvitse huolia silmiin kohdistamisesta. Se on aina kohdallaan, jopa silloin, kun aukko on kokonaan auki. Ennen Eye AF -toimintoa oli aina riski, että hienossa hetkessä kohdennus osuikin silmäluomeen tai kulmakarvaan, jolloin joutui miettimään ’onko kaikki hallinnassa?’”
Entä nyt? “Tiedän osaavani työskennellä kuvauskohteiden kanssa”, Brendan sanoo, “ja pitää yhteyden heihin. Tiedän, ettei minun tarvitse olla huolissani kamerastani – se on vain mielikuvitukseni jatke. Se on äärimmäisen tärkeää, etenkin jos on vain minuutti aikaa. Siinäkin on loppujen lopuksi kyse luottamuksesta, luottamuksesta kameraani. Siksi käytän α7R III -kameraa. Sen tekniikka antaa minun päästää luovuuteni valloilleen.”
Kun työskentely oli nopeatempoista ja käytössä oli yksinkertaiset salama-asetukset, Brendan hyödynsi myös α7R III:n TTL-toimintoja normaalien työtapojensa lisänä. “Olen vanhanaikainen”, hän kertoo, “joten studiossa haluan käyttää valomittaria. Kun siihen ei ole aikaa, TTL on todella hyödyllinen. Ensimmäinen kuva on aina TTL, sen jälkeen vaihdan manuaaliasetuksiin saadakseni täyden hallinnan. Se on kuin hybridikuvausta, joka antaa hyvän lähtökohdan, mistä lähteä parantamaan kuvaa.”
Viimeinen luottamuksen vaihto on katsojan kanssa, Brendan sanoo, sillä tätä pyydetään uppoutumaan sarjaan kuvia, jotka on voitu ottaa kilometrien päässä toisistaan ja kuukausien aikavälillä. Tämän yhden minuutin muotokuvien tyyppisten projektien kanssa onnistuminen vaatii johdonmukaisuutta.
“Se oli haastavaa”, hän myöntää, “oli vaikea saada tasaista valoa, rajausta ja tarkennusta, kun kuvauspaikkoja ja -kohteita oli useita, mutta yhtenäiset salama-asetukset ja FE 85mm f/1.4 GM auttoivat. Pidin kuvaamisesta 85mm:n linssillä täysin avoimena. Totta puhuakseni tämä linssi saa aina ihoni kananlihalle. Se sopii henkilökuviin, ja sen ansiosta voin luottaa siihen, että saan parhaat kuvat.”
”Jonain päivänä otan täydellisen muotokuvan, sellaisen, joka ikuistaa täysin tunteen. Sen vuoksi pyrin nostamaan rimaa valokuvaamisessa joka päivä.”