Kuka pelkää pimeää?

Mike Will

ˮHeikon valon kuvaamisessa parasta on, että se on todellinen haasteˮ, Mike Will kertoo. ˮSitä ei ole helppo hallita, joten voin todella osoittaa taitoni luovalla tavalla.ˮ

Mike on kuvannut heikon valon kaupunkimaisemia ja yömuotokuvia Lontoossa useiden vuosien ajan. Hänen mielestään haaste ei koskaan vanhene: ˮValitsisin ennemmin yö- kuin päiväkuvauksen joka kerta. Ihmisten reaktiot kuviini muodostavat suuren osan työstäni. Voin kuvata katumaiseman, jonka he näkevät kymmenen kertaa päivässä ja johon he suhtautuvat itsestään selvästi, ja saada heidät näkemään sen aivan eri tavalla ja upeana.ˮ

mike wil sony alpha 7RIII 20 rakennus yöllä fenchurch streetillä

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1.0s @ f/4.0, ISO 100

Miken heikon valon kuvat ovat epäilemättä vaikuttavia. Ne ovat upea yhdistelmä erinomaista sommittelua, tarkkaa ajoitusta ja kiehtovia värejä. Nämä taidot ovat kehittyneet vuosien mittaan. Tämän lisäksi Alphan peilittömän kameran ominaisuudet ja Miken intohimo yökuvien haasteiden päihittämisestä on saanut hänet ottamaan heikon valon kuvia, jotka ovat sekä kiehtovia että taianomaisia.

Mike sanoo, että hän pyrkii tuottamaan lisäarvoa jokaiseen kuvaan käyttämällä elementtejä, jotka saavat kuvan erottumaan ja vangitsemaan katsojan huomion.

 

mike will sony alpha 7RIII mies seisoo kieppuvien valojen takana st paulin katedraalin edessä

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2.5s @ f/8.0, ISO 160

Kuinka heikossa valossa otetuista kuvista sitten saa tavallista parempia? Kuinka niiden avulla voi vedota tunteisiin? Mike käyttää useita elementtejä, joista yksi on yläpuolelta kuvaaminen.

ˮKorkeammat näköalapaikat ovat loistavia kaupunkien, kuten Lontoon, tarkkailuunˮ, hän kertoo. ˮNiissä olet myös kauempana katutasosta, joten näköala on laajempi ja tunne vapaampi. On tärkeää saada aikaan tasapainoa, koska en halua menettää yhteyttä kuvauksen kohteeseen tai tehdä siitä anonyymiä.ˮ

Esimerkkinä on hänen rantapengertä esittävä kuvansa, jossa korkeampi näköala takaa perinteisen maisemasommittelun ja voimakkaat linjat ohjaavat katselijan silmiä.

mike will sony alpha 7RIII pitkän valotusajan liikennekuva lontoon kaduilla yöaikaan

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 5.0s @ f/11.0, ISO 125

Myös liike on tärkeä ainesosa, mutta se ei voi olla minkälaista tahansa. Pitkät valotusajat heikossa valossa tekevät liikkeestä luonnostaan epätarkkaa ja saavat aikaan valojälkiä. Miken mukaan kuvaajan on kuitenkin työskenneltävä hiukan kovemmin. Hänen tapanaan on yhdistää epätarkkuuteen staattisia elementtejä, kuten staattisen bussin polttopiste rantapengerkuvassa tai pysähtyneen ihmishahmon käyttäminen kontrastina liikkeeseen nähden.

ˮJälleen on kyse ongelmanratkaisutaidostaˮ, Mike selittää. ˮSinun on oltava intohimoinen ja vietettävä usein tunteja kylmässä odottaen oikeaa hetkeä. Taistelet busseja ja autoja vastaan, jotta saat juuri oikean ajoituksen. Kun tiedät onnistuneesi, jopa 20 tai 30 yrityksen jälkeen, tunne on upea.ˮ”

mike will sony alpha 7RIII mies nojaa puhelinkoppiin yöllä liikenteen valojen mutkitellessa pitkin katua

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2.0s @ f/10.0, ISO 320

Ottaessaan uusimpia heikon valon kuviaan Lontoon maamerkeistä Mike on käyttänyt α7r III- ja α7 III -luottokameroitaan. Hän tuntee myös peilittömien kameroiden edut, mutta α7 II oli hänen ensimmäinen ammattilaiskameransa, joten sen heikossa valossa kuvaamista helpottavat ominaisuudet tuntuvat hänestä täysin normaaleilta. ˮKun ihmiset kysyvät minulta DSLR-kameroidensa ongelmistaˮ, hän kertoo, ˮkuten tarkennuksesta pimeässä tai sopivasta valotuksesta, en osaa vastata. Kysyn heiltä ’miksi et vain käytä focus peaking -ominaisuutta tai katso etsimestä, minkälainen kuvasta tulee?’ He vain tuijottavat minua tyhjin katsein! Olen käyttänyt Alpha-kameraa jo vuosien ajan, joten varmaankin suhtaudun niiden upeisiin ominaisiin itsestäänselvyytenä, koska ne ovat niin normaaleja minulle.ˮ

mike will sony alpha 7RIII näkymä alas portaita valaistuun dinosaurukseen päin british museumissa

© Mike Will | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/80s @ f/2.8, ISO 2000

Heikossa valotasossa kuvaaminen tarkoittaa myös, että koko on tärkeä tekijä Miken valitessa laitteita. ˮPienemmät ja kevyemmät kamerat ja objektiivit helpottavat työskentelyä kaupungissa yöaikaanˮ, hän selittää. ˮJos hankkisin DSLR-kameran, jossa olisi Alpha-kameraani verrattavissa oleva koko näytön laatu, se olisi kooltaan lähes kaksinkertainen.ˮ

Entä sitten objektiivit? Mike kertoo, että nämä kaksi ovat hänen valintansa, kun tarvitaan keveyttä: ˮKäytän FE 16-35mm F2.8 GM -objektiivia lähes 90 prosentissa heikon valon ja pitkän valotuksen kuvistani. Muotokuvissa, kuten keinuvaa tyttöä esittävässä kuvassa, käytän Distagon T* FE 35mm F1.4 ZA -objektiivia. Alpha-kameroiden Eye AF -tarkennustilan ansiosta voin luottaa terävyyteen täysin myös täysin avoimessa tilassa.ˮ

mike will sony alpha 7RIII tyttö huvipuistolaitteessa pitäen tiukasti kiinni laitteen pyöriessä ympäri

© Mike Will | Sony α7R III + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/320s @ f/1.8, ISO 1000

Suurin haaste heikon valon kuvauksessa on kuitenkin kuvanlaatu ja kyky toistaa tarvittavat värit ja yksityiskohdat, jotta kuva kiinnostaa ihmisiä. Alpha-rungoista on hyötyä myös tässä. Mike jättääkin mielellään valkotasapainon automaattiasetukselle ja tekee sitten pieniä säätöjä väreihin Lightroomissa.

Myös ISO-tehokkuus ja dynaaminen alue sopivat heikon valon asettamiin haasteisiin. ˮHeikon valon muotokuvani on kuvattu ISO 1000 -arvolla tai suuremmallaˮ, Mike selittää. ˮSilti saan sensorista niin paljon yksityiskohtia ja laatua, ja kuvat ovat todella selkeitä. Heikon valon katumaisemissa kuvaan arvolla 50–500, ja upea dynaaminen alue takaa valojen ja varjojen yksityiskohdat. Tämä kaikki auttaa minua selviämään heikon valon asettamista haasteista.ˮ

Kuinka Mike neuvoisi valokuvaajia, jotka haluavat ottaa yökuvia? ˮEi riitä, että vain menet ulos yöllä ja alat kuvataˮ, hän sanoo. ˮSinun täytyy tehdä jotain erilaista.

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

ILCE-7RM3

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

SEL35F14Z

Distagon® T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL35F14Z

Mike Will
Alpha Universe

Mike Will

UK

Seuraa unelmiasi, tutki maailmaa ja nauti matkasi kuvaamisesta

Näytä profiili


x