Pukunäytökset

Mathias Kniepeiss

Valokuvaaminen voi olla sarja testejä, jotka liittyvät luovuuteen, taitoihin, suunnitteluun ja resurssien hyödyntämiseen. Se, kuinka selvitä näistä testeistä, määrittää, millaisia kuvistasi ja projekteistasi tulee. Testeistä tulee entistäkin mielenkiintoisempia, kun koitat suorittaa ne kameralla, jota et ole koskaan ennen käyttänyt. Voiko myös kamera testata valokuvaajaa? Saada hänet ajattelemaan toisella tavalla ja näkemään uusia mahdollisuuksia? Kun katsot Mathias Kniepeissin uutta naamiaisasuprojektia Venetsiassa, voit uskoa tämän olevan totta.

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII naamioitunut ja punaiseen pukeutunut malli poseeraa suuressa huoneessa

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/125s @ f/4.5, ISO 1250

Mathias on valokuvaaja ja taiteellinen johtaja, joka on erikoistunut urheilukuvauksiin, muotokuviin ja kaupallisiin töihin. Hän kuvaa myös lavastettuja historiallisia kohtauksia ylenpalttisissa asuissa. Siksi hän saapui Venetsiaan.

ˮEräs hyvä ystäväniˮ, hän selittää, ˮtyöskentelee siellä pukusuunnittelijana ja karnevaaleissa. Olimme tehneet yhteisen projektin Itävallassa kasinolle, ja hän pyysi minua tulemaan Venetsiaan ja kuvaamaan hänen töitään upeassa viiden tähden hotellissa. Saavuin paikalle pienen viiden hengen tiimin kanssa, mutta loppujen lopuksi meitä oli 14 ja vietimme kuvauksien parissa hauskat kolme viikonloppua.ˮ

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII 2 venetsialaisiin asuihin pukeutuneet mallit esittävät suutelevansa

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/80s @ f/8.0, ISO 640

Normaalisti tällaisiin projekteihin sisältyy valtava määrä valmistelua. ˮValmistautumiseen, kohdepaikkojen tarkistamiseen ja pukujen etsimiseen kuluu kuusi kuukauttaˮ, Mathias kertoo, ˮmutta tällä kertaa toimin paljon spontaanimmin. Hämmästyttävää kyllä, en ollut koskaan aiemmin käynyt Venetsiassa, joten tämä upea kaupunki oli minulle ihan uusi. Niinpä pystyin aloittamaan puhtaalta pöydältä. Oli mahtavaa käyttää luovuutta ja testata, mitä voisimme tehdä.ˮ Lisäksi projekti tarjosi Mathiakselle mahdollisuuden testata α7R III -kameraa ja sen käsittelyä, reagointia heikossa valossa ja tarkennusta valoa vasten. Mitä mieltä hän on? ˮHämmästyin kameran laadustaˮ, hän nauraa.

Ennen Venetsian kuvauksia Mathiaksella oli vain vähän kokemusta peilittömistä kameroista. Pian hän kuitenkin huomasi, mitä α7R III pystyi tarjoamaan hänen työlleen. ˮHaluan testata erilaisia kameroita ja haastaa itseäniˮ, hän selittää, ˮmutta selvittää myös, mitä kamera tuo esille minusta. Alphan Eye AF -toiminnon ansiosta todella saat sen, mitä näet. Voin muuttaa asetuksia, ja näet kaiken, joten se on paljon nopeampaa, kun työskentelen näiden upeiden kohteiden käytettävissä olevassa valaistuksessa. Minun ei tarvitse testailla, vaan saan oikean valotuksen heti.ˮ

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII 2 klovnia asuissaan, toinen hyppää ilmaan

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.5, ISO 1000

Vaikka monet hänen kuvistaan ovat staattisia, hän luotti myös α7R III:n erinomaiseen automaattitarkennukseen mallien juostessa ja hyppiessä puvuissaan. Hän selittää: ˮYleensä studiokameran automaattitarkennus ei ole niin nopea tällaisissa tilanteissa. Mutta α7R III:ssa studiokameran parhaat puolet yhdistyvät loistavaan automaattitarkennukseen.ˮ

Kun Mathias työskenteli heikossa valossa, hän käytti myös Focus Peaking -toimintoa α7R III -kameran elektronisessa etsimessä. Naamioiden kuvaamisessa hän käytti jopa Eye AF -toimintoa. ˮAjattelin, että se menisi liian pitkälleˮ, hän kertoo, ˮehkä se tarkentaisi naamioon eikä itse silmään, mutta se toimi täydellisesti.ˮ

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII naamioitunut malli punamustassa barokkiasussa poseeraa elegantisti

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 800

α7R III ylitti odotukset myös Mathiaksen kuvatessa gondolissa.

ˮSe oli todella haastavaaˮ, selittää Mathias, ˮMeitä oli kolme takana – kaksi avustajaani käyttämässä salamaa ja kuvaamassa videota sekä minä itse – minä käytin FE 12-24mm f/4 G -objektiivia ja riiputin kameraa veneen ulkopuolella, todella kaukana, jotta sain oikean kuvakulman. Se oli vaikeaa, mutta Eye AF:n ja sommittelunäytön avulla sain otettua kuvan. Jos minun olisi pitänyt katsella etsimestä, minun olisi pitänyt olla toisessa veneessä – tai olisin molskahtanut veteen!ˮ

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII naamiaisasuihin pukeutunut pariskunta gondolissa pitelee toisiaan käsistä

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/160s @ f/9.0, ISO 400

Onko hänellä lempikuvaa projektin kuvien joukossa? ˮNiitä on useitaˮ, hän sanoo, ˮmutta valitsen tämän ryhmäkuvan. Pidän tilanteista, joissa on erinomainen kehonkieli ja ilmaisuilla on paljon merkitystä.ˮ Kuva muistuttaa barokkimaalausta: se on monikerroksinen ja siinä on dramaattista tunnelmaa aivan kuin tarinan paljastuessa. Juuri tämä oli tilanne todellisuudessakin. ˮMeillä oli joitakin esteitä matkan varrellaˮ, Mathias selittää, ˮja yksi niistä oli, että ensimmäisenä viikonloppuna kolme mallia peruutti tulonsa viime hetkellä! Meidän piti siis improvisoida. Pyysin tiimiä tulemaan hätiin, ja he olivat uskomattomia – maskeeraajani, pukusuunnittelijani, videokuvaajani… jopa minä itse esiinnyn yhdessä kuvassa harlekiinina!ˮ

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII vihreisiin pukeutunut mies ja nainen, mies pitelee naisen kättä

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/80s @ f/5.6, ISO 640

Hänen kuviaan katsoessaan tuntee spontaanin energian, josta Mathias on myös todella ylpeä. ˮAluksi se oli vain ideaˮ, hän sanoo, ˮmutta loppujen lopuksi siitä on syntynyt todella monta hyvää kuvaa. Tekemämme testit ovat varmasti auttaneet siinä. Loimme mahdollisuuksia ja mielestäni saimme todella tallennettua energian ja tunteet kuviin. Se on parasta valokuvauksessa. Jos kuvat voivat välittää tunteita, ne ovat huippuluokkaa.ˮ

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII venetsialaisiin asuihin pukeutuneet mies ja nainen nauravat ja yrittävät ottaa toisiaan kiinni

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/5.6, ISO 200

Tässä artikkelissa mainitut tuotteet

ILCE-7RM3

α7R III – 35 mm:n täyden kennokoon kamera, jossa automaattitarkennus

ILCE-7RM3

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24–70 mm F4 ZA OSS

SEL2470Z

SEL24105G

FE 24-105 mm F4 G OSS -objektiivi

SEL24105G

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Mathias Kniepeiss
Alpha Universe

Mathias Kniepeiss

Itävalta

Valokuvauksessa mikään ei ole mahdotonta, oli kyse sitten tarinoiden ikuistamisesta tai uusien maailmojen luomisesta

Näytä profiili


x