Alpha Universe -tarinan yksityiskohdat
Serengetin kuvaaminen Alpha 7S III:lla 

Chris Schmid 

Olen sveitsiläinen valokuvaaja, elokuvantekijä ja kuvaaja. Olen erikoistunut luontokuvaamiseen syrjäisissä paikoissa, etenkin isojen kissaeläimien kuvaamiseen. Olen omistanut elämäni planeettamme kauneudelle. Tavoitteeni on aina sama: lähestyä luontoa sen sydämessä, jotta voin kasvattaa tietoisuutta maapallomme haavoittuvuudesta ja kannustaa ihmisiä toimimaan sen suojelemiseksi.

Olen erittäin sitoutunut luonnonsuojelutyöhön, ja teen läheistä yhteistyötä WildAidin kanssa. Se on San Fransciscossa päämajaansa pitävä ympäristöjärjestö, joka pyrkii pienentämään laittomien villieläintuotteiden kysyntää. Vuonna 2019 lanseerasin Stay-WildTM-verkkokorukaupan, jonka tuotoista puolet lahjoitetaan hyväntekeväisyysjärjestöille luonnonsuojelutyön tukemiseen. Töitäni on esitelty National Geographic Image Collectionissa.

Päätavoitteemme oli kuvata gnuumassamuuttoa Tansanian Serengetissä. Joka vuosi 1,5 miljoonaa gnuuta tekee valtavan silmukkamaisen muuttovaelluksen, jota pidetään yhtenä luonnon seitsemästä ihmeestä.

Tähän vuodenaikaan gnuut muuttavat Serengetin pohjoisosiin, jossa ne ylittävät kuuluisan Marajoen, jolloin ne joutuvat legendaariseen ja dramaattiseen taisteluun vettä, krokotiileja sekä muita petoja vastaan. Kun muuttoliike on täydessä käynnissä, leijonien ja gepardien kaltaiset pedot ovat hyvin aktiivisia, sillä niillä on erinomaiset saalistusmahdollisuudet.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 gnuulauma kahlaa joessa

© Chris Schmid | Sony α7R IV + 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/1250s @ f/7.1, ISO 400

Ensivaikutelma Alpha 7S III:sta

Olen ollut innokas Sonyn käyttäjä jo vuosien ajan. Nykyään käytän Alpha 9 II- & 7R IV -kameroita vain valokuvatöissäni, mutta halusin kokeilla Alpha 7S III -kameraa myös elokuvissani.

Minulle uuden kameran paras ominaisuus on eittämättä mahdollisuus kuvata 4k 4.2.2 50/60p -laadulla sekä mahdollisuus kasvattaa tätä jopa 100:aan tai 120:een ja silti säilyttää sama bittisyvyys. Kuvaan mielelläni S-Log3:lla ja värikäsittelen materiaalini, joten 10-bittisyys on ehdoton edellytys.

Kosketustarkennus ja kaikki tarkennusasetukset ovat myös erittäin tervetullut lisä Alpha 7S III:een. Mahdollisuus seurata leijonaa pitkässä ruohikossa steadicamin ja kosketustarkennuksen avulla Imaging Edge -sovelluksessa oli todella tärkeää meille. Siksi emme kokeneet tarvetta käyttää steadicamin seurantamoottoreita. Kaikki kamera-asetuksia voi hallita etänä ilman ongelmia.

Rolling Shutter -efekti on myös merkittävästi pienempi kuin Alpha 7S II:ssa. Tämä näkyi etenkin steadicamilla kuvatessa.

Viime kädessä myös mahdollisuus kasvattaa ISO-arvoa oli tärkeää. Oli upeaa, että meidän ei tarvinnut olla huolissaan suuren ISO-arvon käytöstä 50/60p:n saamiseksi edes heikossa valaistuksessa (etenkin, kun suuret kissaeläimet ovat aktiivisimmillaan aamuvarhain ja myöhään illalla).

Chris Schmid sony alpha 7RM4 rajaamassa otossa kolmijalalla olevalla alpha-kamerallaan

Chris rajaa otoksen Alpha 7S III:lla, FE 200–600 mm f/5.6-6.3 G OSS

Varusteet ja laitteet 

Olimme onnekkaita, sillä meillä oli kaksi Alpha 7S III -runkoa kuvauksissa. Toisen kanssa käytettiin FE 200–600 mm f/5.6-6.3 G OSS:ää still-kuville kolmijalan kanssa ja toiseen liitettiin FE 70–200 mm f/2.8 G Master (ja joskus 1,4x-muunnin) käytettäväksi Ronin 2 steadicam -jalustalla. Molemmissa oli myös Atomos Ninja V, joka mahdollisti RAW-tallennuksen suoraan HDMI-portista.

Mahdollisuus hallita steadicam-kameraa Imaging Edge -sovelluksella oli korvaamatonta. Pystyimme vaihtamaan asetuksia nopeasti, jos valaistus muuttui.

Näin kuumissa oloissa kuvatessa en olisi yllättynyt, jos jommassakummassa kamerassa tai molemmissa olisi näkynyt merkkejä ylikuumenemisesta, etenkin täydellä tarkkuudella kuvatessa, mutta meillä ei ollut mitään ongelmia, vaikka kamerat olivat päällä tuntikausia putkeen.

Chris Schmid sony alpha 7RM4 kamera steadicam-jalustalla

Vinkkejä villieläinten kuvaamiseen

Älä kuvaa kaikkea hidastettuna. Vaikka 100/120p onkin kivaa, on tärkeää säilyttää rytmi normaalinopeuden ja hidastusten välillä. Elokuvassa tahti on kaiken a ja o.

Käytä hieman aikaa kameran muistitoiminnon määrittämiseen ennen kuvaamaan ryntäämistä. Oma kamerani on esimerkiksi määritetty muistipaikkaan M1 asetukselle 50/60p, muistipaikkaan M2 asetukselle 25p ja muistipaikkaan M3 asetukselle 100/120p. Näin voin vaihtaa kuvanopeutta helposti ja nopeasti.

On todella tärkeää ymmärtää automaattikohdennusasetukset ennen kuvausten aloittamista, jotta ymmärrät, mitkä niistä toimivat parhaiten sinulle ja objektiivillesi. Käytin enimmäkseen Clock-on-asetusta 1, jotta kamera yrittää lukittua kohteeseen mahdollisimman nopeasti, ja AF-nopeusasetusta 2, jotta kamera voi uudelleenkohdentaa sujuvasti, jos seuranta katkeaa.

Älä käytä ISO-automaattiasetusta kuvatessasi elokuvaa, koska se voi aiheuttaa ongelmia, jos kuvaat jotain tummaa, jolloin valkotasapaino yrittää korjata värilämpötilaa. Käytä aina aurinkoisen tai pilvisen sään valkotasapainoa olosuhteiden mukaan.

Jos voit, käytä myös isoa ulkoista näyttöä. Kun työskentelet ulkona, valo voi olla aika ankaraa, joten täytyy todella nähdä mitä teet.

Eräs tärkeimmistä asioista on kärsivällisyys. Täytyy olla kärsivällinen ja valmistautua odottamaan tuntikausia, että jotain tapahtuisi. Älä yritä hosua joka paikkaan: sillä tavalla jäät vain paitsi parhaista kuvausmahdollisuuksista.

Yritä myös muistaa vaihdella polttoväliä, vaihtele laajakulmaotosten ja lähikuvien välillä, jotta saat enemmän valinnanvaraa editointivaiheeseen.

Esitellyt tuotteet
ILCE-7SM3
α7S III ammattitason video-/valokuvauksella

ILCE-7SM3

SEL70200GM
FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL200600G
FE 200–600 mm:n F5,6–6,3 G OSS

SEL200600G

SEL14TC

1,4x telejatkeobjektiivi

SEL14TC

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Chris Schmid
alpha universe

Chris Schmid

Sveitsi

ˮKuvakieli on tehokasta. Yksi kuva voi vangita tunteen tai herättää tunteen henkiin.ˮ

Näytä profiili


x