ryhmä miehiä kuvaamassa jäätävissä olosuhteissa

Walden – Sony FX3 -lyhytelokuva

Dennis Schmelz

Olen Dennis Schmelz, ammattimainen elokuvantekijä Saksan Erfurtista. Työssäni minulla on tilaisuus käydä jännittävissä paikoissa, tavata kiinnostavia ihmisiä ja löytää ainutlaatuisia tarinoita. Näen paljon vaivaa luodakseni autenttisia, inspiroivia ja visuaalisesti häikäiseviä elokuvia. Teokseni eivät ole minulle pelkkää työtä, vaan ne ovat intohimoni, ja nautin uuden projektin jokaisesta osuudesta. Aina löytyy kerrottava tarina ja tuore näkökulma.

Walden

Koska FX3 kuuluu Sonyn Cinema Line -kamerasarjaan, halusin tehdä elokuvamaisen lyhytelokuvan näyttääkseni, mihin näin pieni kamera pystyy. Tutkin elokuvassa nopean digitaalisen maailman ja luonnon hiljaisuuden ja voiman välistä kontrastia, ja siinä on myös valoisampia hetkiä. Olin alun perin suunnitellut kuvaamani sen Alpeilla ja löytänyt jo sopivia kuvaspaikkojakin, mutta koronarajoitusten takia se ei ollutkaan mahdollista. Lopulta päädyin kuvaamaan Saksan Thüringenissä, ja se osoittautui oikeaksi ratkaisuksi.

mies pitelemässä sonyn fx3 kameraa, johon on kiinnitettynä varusteita

Photo: © Pascal Blaurock

Ensivaikutelmat Sonyn FX3:lla kuvaamisesta

Minuun teki heti aluksi vaikutuksen kameran tyyli ja rakenne – se on erittäin lujatekoinen ja hyvin muotoiltu. Säätimet ja kiinnityskohdat lisälaitteille, kuten näytöille ja lähettimille, on suunniteltu ajatuksella ja mahdollistavat nopean ja tehokkaan työnkulun.

Tuulettimen jäähdytysjärjestelmän ansiosta minun ei tarvinnut murehtia kameran ylikuumenemista, ja S-Cinetone on hieno lisä. Vaikka käytinkin sitä paljon, pidän oikeastaan enemmän S-Log3-kuvaprofiilista, jolla kamerasta saa laajimman dynaamisen alueen erityisesti suurikontrastisiin kohtauksiin.

Yläkahvan ja kahden ylimääräisen XLR-liitännät ansiosta – työnkulku muistuttaa XLR-K3M-sarjan käyttöä, mitä arvostan kovasti – tuntui heti luontevalta ohjata äänentoistoa kuvauksen yhteydessä. Kaiken tämän lisäksi sillä voidaan kuvata helpommin matalammasta kuvakulmasta.

mies kuvaa kuorma-autoa auton takaosasta

Photo: © Pascal Blaurock

Kuvailme ja kuvauksessa käytetyt objektiivit

Kuvasimme paljon kiinteän polttovälin objektiiveilla saadaksemme elokuvallisemman ilmeen ja matalamman syväterävyyden. Minulla oli ollut onnea päästä testaamaan uutta 35mm f/1.4 GM -objektiivia aiemmassa projektissa, ja pidin erityisesti tästä objektiivista tässä kuvauksessa. Käytimme myös FE 50mm f/1.4 ZA -objektiivia, jolla saa hienon tasaisen bokeh-sumennuksen, ja FE 24mm f/1.4 GM -objektiivia laajakulmaotoksiin mökissä. Kuvatessamme muotokuvaotoksia kauempaa tarvitsin pidemmän polttovälin objektiivia erottamaan kohteen taustasta, joten käytin 85mm f/1.4 GM- ja FE 135mm f/1.8 GM -objektiiveja nopeampiin ja tarkempiin siirtymiin automaattitarkennuksella. Joustavuuden vuoksi käytimme lähinnä autokuvauksissa myös zoom-objektiiveja FE 16-35mm f/2.8 GM, 24-70mm f/2.8 GM ja FE 70-200mm f/2.8 GM OSS. Ja lopuksi eläimiä kuvatessamme tarvitsin pidemmän kantomatkan, joten käytimme FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS- ja FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS -objektiiveja. Sony tarjoaa niin paljon mahdollisuuksia luovuuteen polttovälin valinnassa, ja kaikki Sonyn objektiivit toimivat hienosti heidän kameroissaan.

mies kuvaa näyttelijää sonyn alpha-kameralla

Photo: © Pascal Blaurock

Vinkkejä

Sonyn FX3:lla kuvaamiseen ja loppumietteet Nautin todella tilaisuudesta testata kameraa ennen virallista lanseerausta. Mielestäni FX3 todistaa, että elokuvamaisen laadun saavuttamiseen ei välttämättä tarvita suurta kalustoa. Tämän kamera teho ja pieni koko todistavat sen hienosti!

Esitellyt tuotteet

Dennis Schmelz

Dennis Schmelz | Germany

”Kaikesta voi kertoa tarinan ja kaikesta voi löytää uuden näkökulman”

Samantyyppisiä tarinoita

Rekisteröidy α Universe -uutiskirjeen tilaajaksi

α Universe -uutiskirjeen tilaaminen onnistui!

Anna kelvollinen sähköpostiosoite

Pahoittelut, jotain meni pieleen.

Tilaaminen onnistui!