Artikkelin tunniste : 00242449 / Viimeksi muokattu : 05.03.2020Tulosta

Kosketusnäyttö ei toimi oikein

    Jos kosketusnäyttö ei vastaa, sen kosketusherkkyys on heikko, sen kosketusherkkyys on liian suuri tai jos se ei toimi asianmukaisesti, voit kokeilla useita eri ratkaisuja.

    • Kosketusnäytön toiminta saattaa heikentyä lian, kuumuuden, laitekoteloiden tai suojakalvojen takia.
      • Jos olet lisännyt suojakalvon laitteesi näyttöön, varmista, että se on asennettu oikein ja että suojakalvon alla ei ole ilmakuplia, pölyä tai kosteutta.
      • Irrota laitteen kaikki suojakotelot ja -kalvot, jotta mikään ei häiritse kosketusnäyttöä.
      • Pyyhi kosketusnäyttö puhtaalla kuivalla liinalla niin, että se on täysin puhdas. Varmista ennen näyttöön koskemista, että kätesi ja sormesi ovat kuivat ja puhtaat.
      • Jos laite ylikuumenee, tämä voi vaikuttaa kosketustoimintoihin. Anna laitteen jäähtyä ja yritä käyttää kosketusnäyttöä sitten uudelleen.
    • Sammuta ja käynnistä laite uudelleen. Tämä sammuttaa kaikki sovellukset ja vapauttaa muistia. Joskus tämä riittää ongelman korjaamiseen.
    • Voit pakottaa laitteen käynnistymään uudelleen tai sammumaan, jos laite lakkaa reagoimasta komentoihin tai ei käynnisty uudelleen normaalisti. Asetuksia ja henkilökohtaisia tietoja ei poisteta pakotetun uudelleenkäynnistyksen yhteydessä.

    Laitteen pakottaminen käynnistymään uudelleen tai sammumaan 

     Laitteen käynnistäminen

    • Jos laite tukee käsinetilaa, varmista, että ominaisuus on poistettu käytöstä, kun et käytä käsineitä.

     Käsinetilan poistaminen käytöstä 

    • Jos ongelma ilmenee, kun Xperia-laitettasi ladataan, varmista ensin, että käytät alkuperäistä Sony-laturia ja laitteesi lataamiseen tarkoitettua USB-kaapelia. Muut laturit saattavat haitata kosketusnäytön toimintaa.
    • Jos laitteessa on muistikortti, poista se ja käynnistä laite uudelleen. Jos muistikortin irrottaminen korjaa ongelman, SD-korttisi saattaa olla viallinen. Tässä tapauksessa sinun täytyy hankkia laitteeseesi uusi SD-kortti.
    • Tarkista vikasietotilan avulla, aiheuttaako jokin ladattu sovellus ongelman. Vikasietotilassa laitteen käynnistyksen yhteydessä käynnistetään vain laitteeseen jo ennen sen ostamista valmiiksi asennetut ohjelmistot ja sovellukset. Jos laitteen suorituskyky paranee vikasietotilassa, on todennäköistä, että jokin myöhemmin ladattu sovellus heikentää laitteen suorituskykyä. Voit poistua vikasietotilasta ja käynnistää laitteen uudelleen, jos haluat poistaa niiden sovellusten asennuksen, joiden epäilet aiheuttavan ongelman. Jos ongelma alkoi äskettäin etkä ole varma, mikä sovellus sen aiheuttaa, voit aloittaa poistamalla viimeksi lataamasi sovelluksen.

     Vikasietotilan ottaminen käyttöön 

     Sovelluksen poistaminen sovellusnäytöstä (Android 10) 

     Sovelluksen poistaminen sovellusnäytöstä (Android 9/Android 8) 

    • Tarkista laitteesi kosketusnäytön toiminta suorittamalla pikatesti.

    Testaaminen tuen avulla 

    • Laitteen päivittäminen varmistaa, että suorituskyky on optimaalinen ja viimeisimmät parannukset ovat käytettävissä.
    • On suositeltavaa varmuuskopioida ja synkronoida tärkeät tiedot Google-tilin kanssa.
    • Palauta laitteesi oletustilaan suorittamalla ohjelmistokorjaus Xperia Companion -sovelluksella. Ota huomioon, että laitteestasi poistetaan kaikki tiedot, kun suoritat ohjelmistokorjauksen. Ulkoiselle SD-kortille tallentamaasi sisältöä, kuten kuvia, videoita ja musiikkia, ei poisteta.

     Tietojen varmuuskopiointi tietokoneella 

     Sovellusten, puheluasetusten ja puheluhistorian varmuuskopiointi ja synkronointi 

     Laiteohjelmiston korjaaminen Xperia Companionilla 

    •  Tarkista, onko näyttö vioittunut millään tavalla.