Artikkelin tunniste : 00242457 / Viimeksi muokattu : 05.03.2020

Yhteyttä matkapuhelinverkkoon tai mobiilidatayhteyttä ei ole

    Vihje

    Seuraavat vaiheet voivat olla erilaisia eri Android-versioissa. Katso, mikä Android-versio laitteessasi on, valitsemalla Settings (Asetukset) > About phone (Tietoja puhelimesta) > Android version (Android-versio). Jos Settings (Asetukset) -kohdassa ei näy About phone (Tietoja puhelimesta) -vaihtoehtoa, valitse System (Järjestelmä).

    • Jos yhteyttä matkapuhelinverkkoon ei ole, kokeile seuraavia vianmäärityskeinoja:
      • Sammuta ja käynnistä laite uudelleen. Tämä sammuttaa kaikki sovellukset ja vapauttaa muistia. Joskus tämä riittää ongelman korjaamiseen.
      • Varmista, että lentokonetila ei ole käytössä.

    Lentokonetilan poistaminen käytöstä 

    • Varmista, että laite on yhteydessä verkkoon. Voit tehdä sen tarkistamalla signaalin voimakkuuskuvakkeen tilapalkista. Jos signaali on heikko tai sitä ei ole, siirry avoimeen paikkaan tai ikkunan lähelle.
    • Jos laite ei vastaanota mitään verkkosignaalia tai vastaanotettu signaali on liian heikko, ota yhteys verkko-operaattoriin ja varmista, että oleskelualueellasi on verkkoa.
    • Varmista, että olet määrittänyt laitteen käyttämään verkkotyyppiä, jota SIM-kortti tukee. Ota yhteys verkko-operaattoriin, jos et tiedä, mitä verkkotyyppejä tuetaan.

     Verkkotilan valitseminen 

    • Varmista, että SIM-kortti toimii oikein. Aseta SIM-kortti johonkin toiseen laitteeseen. Jos tämä toimii, ongelman aiheuttaja on todennäköisesti laite. Ota tässä tapauksessa yhteys lähimpään Sony Mobile -huoltokeskukseen.
    • Hae verkkoa laitteesta ja tarkista, onko verkkoja käytettävissä.

     Mobiiliverkkojen etsiminen (Android 10/Android 9) 

     Mobiiliverkkojen etsiminen (Android 8) 

    • Jos mobiilidatayhteyttä ei ole, kokeile seuraavaa:
    • Sammuta ja käynnistä laite uudelleen. Tämä sammuttaa kaikki sovellukset ja vapauttaa muistia. Joskus tämä riittää ongelman korjaamiseen.
    • Jos laite tukee STAMINA-tilaa, poista se käytöstä ja käynnistä laite uudelleen. STAMINA-tila säästää virtaa poistamalla mobiilidatan käytöstä silloin, kun näyttö on sammutettuna.

     STAMINA-tilan poistaminen käytöstä 

     Laitteen käynnistäminen uudelleen 

    • Varmista, että olet tehnyt liittymäsopimuksen, joka sallii internetyhteyden. Pyydä tarkemmat tiedot verkko-operaattoriltasi.
    • Siirry toiselle alueelle ja yritä uudelleen. Jos alueella on verkkopalveluntarjoajan tukiasemasta johtuva heikko signaali, saatat kadottaa mobiilidatayhteyden. Sinun on siksi siirryttävä toiselle alueelle.
    • Kun käytät laitetta siirtyessäsi, mobiilidatayhteys saattaa kadota verkkopalveluntarjoajan verkossa ilmenevien ongelmien vuoksi.
    • Määritä laitteesi manuaalisesti käyttämään vain WCDMA (3G)- tai GSM (2G) -verkkoa. Laite on määritetty valitsemaan automaattisesti nopein käytettävissä oleva verkko. Jos nopeimman verkon signaali on heikko, laite voi vaihdella matkapuhelinverkkoa jatkuvasti. Yhteys katkaistaan aina, kun laite vaihtaa verkkoa. Jos määrität laitteesi käyttämään vain WCDMA (3G)- tai GSM (2G) -verkkoa, ota huomioon, että yhteyden muodostaminen valittuun verkkoon voi viedä useita minuutteja.

     Verkkotilan valitseminen 

    • Jos ongelma ei korjaannu millään mainituilla ratkaisuilla, koita seuraavia keinoja järjestyksessä. Tarkista kunkin toimenpiteen jälkeen ennen seuraavan kokeilemista, onko ongelma korjaantunut.
      • Laitteen päivittäminen varmistaa, että suorituskyky on optimaalinen ja viimeisimmät parannukset ovat käytettävissä.
      • Palauta laitteen tehdasasetukset. Tämä on joskus paras ratkaisu, jos laitteesi lakkaa toimimasta oikein. Ota kuitenkin huomioon, että tehdasasetusten palauttaminen poistaa laitteen sisäisestä muistista kaiken henkilökohtaisen sisältösi. Muista varmuuskopioida tiedot, jotka haluat säilyttää.

     Tietojen varmuuskopiointi tietokoneella 

     Sovellusten, puheluasetusten ja puheluhistorian varmuuskopiointi ja synkronointi 

     Laitteen tehdasasetusten palauttaminen (Android 10) 

     Laitteen tehdasasetusten palauttaminen (Android 9) 

     Laitteen tehdasasetusten palauttaminen (Android 8)