Kalastusveneen ahtaat tilat rajoittavat kuvausmahdollisuuksia. Merellä tuntuu, että käytettävissä on kaikki aika maailmassa, mutta asiat tapahtuvat nopeasti, ja minun on oltava valmiina Alpha 1 -kamerani kanssa kyetäkseni ikuistamaan haluamani hetken.
Työni kalastusveneillä on osa projektia, jonka osana projektiin ”Radiographie de la France” pyydettiin useita ehtouksia. Projektia Bibliothèque Nationale de France. Se on tarjonnut avustuksia valikoiduille dokumenttivalokuvaajille, jotka ikuistavat elämän eri vaiheita nykyajan Ranskassa.
Olen kuvannut nuoria, jotka kouluttautuvat kalastajiksi. Useat heistä ovat matkustaneet Ranskaan maahanmuuttajina. Hallitus haluaa heidän olevan itsenäisiä, joten he työskentelevät mielellään ja ovat motivoituneita aloittamaan uuden elämän.
Elämä veneellä on raskasta. He saattavat työskennellä kahdeksasta yhdeksään tuntia putkeen, joten saadakseni täydellisiä dokumentaaristyylisiä otoksia, minun on odotettava, että jotain tapahtuu ja olla valmis kuvaamaan luotettavalla Sony Alpha 1 kameralla ja 35 mm f/1,8 -objektiivilla. Sitten poistun nopeasti tieltä. He tarvitsevat tilaa työskentelyyn, joten minun on tarkkailtava ja pysyttävä liikkeessä ja valmiina kuvaamaan heitä häiritsemättä.
Rakastan suuria tiedostoja, joita Alpha 1 -kameran 50 megapikselin anturi tuottaa. Kuvat ovat niin laadukkaita, että ne näyttävät filmille kuvaamiltani kuvilta. Kuvissa on myös erilainen luonne, kun niitä vertailee muihin digitaalisiin kameroihin.
Pidän asiat yksinkertaisina, kun on kyse objektiiveista. Käytän melkein aina FE 35 mm f/1,8 -objektiivia veneessä. Se on terävä, kevyt ja nopea käyttää. Aluksen ahtaissa tiloissa tarvitsen 35 mm:n objektiivia ikuistaakseni kaiken haluamani. En myöskään halua olla vaihtamassa objektiiveja niin märässä ja kosteassa ympäristössä. En kuitenkaan ollut varovainen Alpha 1 -kameran kanssa. Toisinaan suojasin kameraani takilla, jotta se ei kastunut kokonaan, mutta muuten kuvasin kaikissa olosuhteissa.
Maalla käytän 55 mm f/1,8 -objektiivia dokumentaarisille muotokuvatyylisille otoksille. Objektiivi on terävä, mutta tuottaa myös kauniita boke-taustoja, ja f/1,8 -aukko auttaa kuvaamaan vähäisessä valossa. Uskallan kuvata Alpha 1 -kameran ISO-arvolla 2500. Tarvitsen sitä usein, sillä kalastajat työskentelevät myös yöllä.
Pitkien tuntien myötä on normaalia, että kalastajat nukkuvat keskellä päivää, koska he ovat täysin uupuneita. Heidän on kyettävä nukahtamaan nopeasti – viidessä minuutissa – sillä heidän on mahdollista nukkua vain muutama tunti kerrallaan, ja jokainen minuutti on ratkaiseva.
Rajoitetun tilan vuoksi on kunnioitettava valokuvattavia. Yksi projektini henkilöistä oli mies Kongon demokraattisesta tasavallasta. Merisairaus hävetti häntä, mutta hän halusi minun näyttävän sen hyvällä maulla, koska hän yritti päästä siitä yli. Tällaisilta asioilta ei voi piiloutua veneessä.
Alpha 1 -kameran, Hiljaisen tilan ja etsimen sijaan käyttämäni kääntyvän näytön ansiosta voin kuvata huomaamattomasti. Näiden ansiosta minuun ei kiinnitetä huomiota, joten kaikki voivat työskennellä normaalisti.
Voin luottaa automaattitarkennukseen neulanterävien kuvien ottamisessa. Sony-kameroiden automaattitarkennuksen uusi sukupolvi on upea. Kun seuraan yhtä henkilöä, kamera kohdistaa hänen silmiinsä tai kasvoihinsa. Tarkennus pysyy samassa henkilössä, vaikka hän liikkuisi minne tahansa. Kun kamera on lukinnut tarkennuksen, se säilyy haluamissasi ihmisissä, vaikka kehyksessä olisi muitakin henkilöitä. Yksi huolehdittava asia vähemmän.
Olen erittäin mielissäni projektin onnistumisesta. Märistä olosuhteista huolimatta tiedän, että Sony-välineeni kestävät melkein mitä tahansa ja voin ottaa uskomattomia kuvia.