Myskihärkä lumessa

Kuinka ammun | Villieläinten kuvaaminen lumessa

Floris Smeets

Lumen peittämä maisema on rauhoittava. Kaikki häiritsevät kivet, oksat ja syksyn lehdet katoavat kaikki valkoiseen peittoon. Näin saan täysin tyhjän kankaan työstettäväksi. Täydellinen näkymä, jotta voin keskittyä kohteisiini ja kuvata niitä minimalistisesti.

kaksi myskihärkää kamppailemassa lumessa

© Floris Smeets | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/250s @ f/4.0, ISO 1000

Hallitse varusteesi
Tätä varten käytän Sony Alpha 1- ja Sony Alpha 9 -kameroitani. Molemmissa kameroissa on erinomaiset AF-järjestelmät ja nopeat kuvausnopeudet, jotta yksikään otos ei jää väliin. Yhdistän kamerat Sonyn 400 mm f/2.8 GM OSS-, FE 200–600 mm f/5.3–6.3 G OSS- ja FE 100–400 mm f/4.5–5.6 GM OSS -objektiiveihin. Otan nämä kolme objektiivia mukaani aina kun kuvaan villieläimiä.

Kun kuvaan lumisessa ympäristössä, yksi ominaisuus, joka auttaa minua luomaan näitä kuvia, on nähdä valotus ennen kuin laukaisen sulkimen. Elektronisella etsimellä voin tarkistaa valotuksen ja varmistaa, että olen luonut mahdollisimman puhtaan valkoisen taustan. Näen, kun valo muuttuu, ja käytän histogrammia suljinnopeuden tai ISO-herkkyyden säätämiseen samalla, kun katson kameraan, valmiina ottamaan kuvan.

Metsäjänis piilossa lumessa

© Floris Smeets | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/1000s @ f/5.6, ISO 1000

Ole valmiina
Villieläinten kuvaaminen on aina sitä, että kohteen kanssa voi viettää mahdollisimman paljon aikaa, ja talvella tämä on haastavampaa. Ilman oikeita varusteita en voisi viettää niin paljon aikaa valokuvaamiseen. Ulkoilen yleensä muutaman päivän kerrallaan, joten tärkein varuste on retkeilytelttani, joka kestää voimakkaitakin myrskytuulia. Sää voi muuttua niin nopeasti, että tarvitset paikan, johon voit paeta.

pororyhmä lumessa

© Floris Smeets | Sony α7R III + FE 100-400m f/4.5-5.6 GM OSS | 1/320s @ f/14, ISO 800

Asettele
Maisema ei ole aina täydellisen valkoinen ja lumen peittämä. Kyse on siitä, että asetan itseni oikeaan kohtaan, oikeaan kulmaan, oikealle etäisyydelle ja käytän oikean polttovälin objektiivia. Tämä tarkoittaa usein sitä, että laskeudun alas ja peitän edessäni olevalla lumella kaikki häiritsevät elementit, kuten maasta ulkonevat kivet. Kuvaan usein objektiivin aukko auki, jotta etuala sumentuu mahdollisimman paljon, mikä taas voi auttaa piilottamaan pienet häiritsevät elementit ja luomaan puhtaan taustan. Kun kaikki tämä on tehty, kaikki riippuu eläimen paikasta ja asennosta.

kolme kaurista lumessa

© Floris Smeets | Sony α1 + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/2500s @ f/4.0, ISO 3200

Näen, kun valo muuttuu, ja käytän histogrammia suljinnopeuden tai ISO-herkkyyden säätämiseen samalla, kun katselen kameraan, valmiina ottamaan kuvan.

Saadakseni kuvan asetin Alpha 1:n ja Alpha 9:n takaisin-painikkeen tarkennukselle. Näin voin käyttää seurantatarkennusta ja olla varma, että tarkennus on täydellinen kun painan laukaisinta. Jos minua onnistaa ja pystyn sommittelemaan kuvan uudelleen, voin yksinkertaisesti kiinnittää kuvan kohteeseen ja muuttaa eläinten sijaintia kehyksessä. Kun kehykseksi on kuitenkin asetettu tämä tyhjä lumikangas, en usein voi liikuttaa kameraa, jotta en lisäisi kehykseen häiritsevää elementtiä. Sen sijaan kiinnitän siis tarkennuksen eläimeen ja odotan kärsivällisesti, kunnes se siirtyy hyvään asentoon kehyksessä. Alpha 1:n ja Alpha 9:n tarkennusjärjestelmien avulla voin keskittyä kohteeseen ja sommitteluun tietäen, että kohde on täysin terävä.

Esitellyt tuotteet

Floris Smeets

Floris Smeets | Norway

”Luonnon jatkuva muuttuminen tekee kuvaamisesta hyvin kiinnostavaa. Vaikka kävisi samassa paikassa joka päivä, sitä palaa aina kotiin erilaisen kuvan kanssa”

Samantyyppisiä tarinoita

Rekisteröidy α Universe -uutiskirjeen tilaajaksi

α Universe -uutiskirjeen tilaaminen onnistui!

Anna kelvollinen sähköpostiosoite

Pahoittelut, jotain meni pieleen.

Tilaaminen onnistui!