Joskus uusia ideoita syntyy kaikkein yksinkertaisimmista asioista. Pieni ajatus tai idea voi luoda uuden projektin. Uuden ympäristön, kameran tai objektiivin käyttäminen voi riittää inspiraation syntymiseen.
Näin tapahtui turkkilaiselle urheilukuvaajalle Mine Kasapoğlulle, kun hän käytti hiljattain koripallo-ottelun kuvaamiseen Sony Alpha 1 -kameraa ja FE 400mm f/2.8 G Master -objektiivia.
"Monet näkivät minut makaamassa koripallokentän laidalla suorassa televisiolähetyksessä. Valokuvaajaystäväni kysyivät minulta viestillä: ”Kuvaatko koripalloa 400 mm:n objektiivilla?”.
Vaikka 400 mm:n objektiivia käytetään usein ulkoilmaurheilutapahtumien, kuten jalkapallon, hiihdon tai pyöräilyn, kuvaamiseen, se on outo valinta koripallokentän ahtaudessa. Minellä oli mielessään kuitenkin jotain erityistä, kun hän otti objektiivin kameralaukustaan ja asensi sen Alpha 1 -kameraansa.
Otin ottelun kahden ensimmäisen erän aikana kaikki kuvat, joita lehdistö vaatii tapahtumasta, joten käytin 70-200mm f/2.8 G Master -objektiiviani. Päätin leikitellä ottelun loppupuoliskolla FE 400mm f/2.8 GM -objektiivilla. Kukaan ei kuvaa koripalloa 400 mm:n objektiivilla, mutta pidin kuvien lopputuloksesta."
Otetut kuvat ovat pelin aikana otettuja muotokuvia, jotka vangitsevat areenan valojen alla peliin keskittyvien koripalloilijoiden ilmeet.
"Etsin aina urheilijan kasvoilta aitoja ilmeitä. En pidä juurikaan ”pelikasvoista”, vääristyneistä kasvoista jne. Pidän todellisista hetkistä otetuista sankarikuvista, joissa urheilija on elementissään. Näitä hetkiä ei voi luoda uudelleen studiossa."
Mine ottaa tällaisia muotokuvia pelin aikana Sony Alpha 1 -kameralla ja 50,1 megapikselin pinotulla BSI CMOS -kennolla.
Olen aika vanhanaikainen ja muistan yhä kaikki filmikameralla kuvaamisen säännöt. Aiemmin oli kuvattava ISO 3200 -filmillä ja hyväksyttävä rakeisen filmin karkea ulkonäkö. Mutta nyt Alpha 1 -kameran tehon ansiosta voin kuvata hämärässä, ja kuvat näyttävät upeilta ja selkeiltä. Tällaisissa olosuhteissa on hämmästyttävää kuvata, ja tämä mahdollisuus on valtava etu."
Alpha 1:n hämärässä otettujen kuvien erinomaisen kuvanlaadun lisäksi Mine onnistui ottamaan näitä muotokuvia pelin aikana kameran tarkan tarkennuksen ansiosta.
"Urheilukuvaajat ovat aina huolissaan tarkennuksesta kasvoihin. Valokuvaajat tarkistavat usein näytöstä, onko kamera tarkentanut 100-prosenttisesti kasvoihin. Sony Alpha 1 -kameralla kuvatessani minun ei tarvitse tarkistaa tarkennusta. Voin kuvata sarjassa jopa 30 kuvaa sekunnissa ja silti jokainen kuva on tarkennettu. Tämä on tärkeää, sillä sen ansiosta voin kuvata urheilijan tietyn haluamani ilmeen, joka näyttää parhaalta juuri sillä hetkellä."
Sony Alpha 1:n edistyksellinen automaattitarkennus on muuttanut Minen koripallon kaltaisten urheilulajien kuvaamista. "Aiemmin kun kuvasin digitaalisella yksisilmäisellä peiliheijastuskameralla, tarkensin koriin ja odotin, jos halusin kuvata pelaajan donkkaamassa. Alpha 1 -kameraa käyttäessäni käytän kohdetta seuraavaa automaattitarkennusta seuratakseni kaikkea toimintaa ja saadakseni silti kuvan donkkauksesta. Tarkennus oli suurin huolenaiheeni, mutta ei enää sen jälkeen, kun siirryin käyttämään Sonya."
Koripallomuotokuvissa näkyy Minen intohimo ikuistaa tunteet, joita urheilijat käyvät läpi pelin aikana. Hänen työnsä taustalla on suurempi motivaatio: inspiroida seuraavaa urheilijasukupolvea.
"Tavoitteeni on innostaa seuraavaa sukupolvea. Haluan saada urheilijat näyttämään niin hyviltä, että kaikki haluavat tehdä samaa kuin he. Sonyn kameravarusteiden ansiosta kaikki kuvaamani henkilöt on helppo saada näyttämään parhaimmiltaan."
”Etsin valoa, energiaa ja tunnetta, kuvattuna juuri oikealla hetkellä.”