Kun aloitin valokuvaamisen, rakastin muotokuvien kuvaamista ja elämäni ihmisten tarinoiden kertomista, ja rakastan sitä edelleen 17 vuoden jälkeen.
Aiheesi esitteleminen
Muotokuvaajien on pohdittava eri näkökulmista kuinka kohdetta kannattaa lähestyä. Maisemakuvaajien ja makrokuvaajien kohde pysyy samana. Mutta muotokuvaajien työssä on kyse kuvauksen kohteista, joten meidän on ymmärrettävä ihmisten käyttäytymistä. Kuvatessani henkilön muotokuvan keskustelen aina hänen kanssaan kuvausprosessin aikana. Kyselen hänen tunteistaan, urastaan, rakkaudestaan, surustaan ja toiveistaan. Kun tiedän enemmän hänen elämästään, voin kuvata hänet paremmin lopullisessa sommitelmassa ja otoksessa.
Kuvan sommittelu
Kuvaan tällä hetkellä kohteitani Sony Alpha 7R IV:llä. Kamerassa on uskomaton 61 miljoonan pikselin tarkkuus, joka on upea, kun kuvaan kaupallisia kuvia ja henkilökohtaisia projekteja. Tarkkuus on erinomainen, kun minun on rajattava kuva uudelleenkehystettäväksi tiettyä käyttötarkoitusta, kuten erikokoisia mainoksia tai kuvasuhteita varten. Sen avulla voin olla luova sommittelussani, kun muokkaan valokuvia.
Tarkentaminen
Kun kuvaan muotokuvia ja muotia, yksi niistä asioista, joista pidän kamerassa, on Eye AF. Minulla on aina Eye AF -toiminto päällä, joten voin yksinkertaisesti ottaa Alpha 7R IV -kamerani laukustani ja aloittaa kuvaamisen heti. Pystyn keskittymään keskusteluun kuvauskohteeni kanssa, eikä minun tarvitse huolehtia tarkennuksesta.
Ole luova valon suhteen
Merkittävin tapani pysyä luovana ja jatkaa oppimista, on leikkiä valolla. Viimeiset 17 vuotta olen opetellut valotusta ja opettelen ja kokeilen edelleen. Minulla on monia erilaisia valaistustyyppejä, mukaan lukien LED-valot, taskulamput ja monet valomuuntimet. Parin viime vuoden aikana olen työskennellyt UV-mustavaloja ja UV-meikkiä käyttävän projektin parissa. Siinä meikistä tulee itse valo, koska meikki näkyy vain UV-valossa. Ostan jatkuvasti uusia valotyyppejä studiooni – valoa muuntelemalla voi saada aikaiseksi uskomattoman eron ja löytää uusia, luovia kuvaustapoja.
Valot voivat auttaa minua kertomaan tarinoita kohteistani. Otin kuvan mallista niin kutsumallani ”kylmällä lookilla”. Loin kuvan Fresnel-valolla, joka valaisi vain hänen kasvojensa yläosan. Halusin ottaa pois osan kuvan yksityiskohdista tutkiakseni tätä osaa hänen kasvoistaan. Loin kontrastin viileän sinisen, melkein mustan taustan ja hänen kasvojen ja meikin oranssin ja keltaisen sävyn välille. Tämä loi kontrastin tunteen sekä värin että valon kanssa.
Objektiivin valinta
Olen onnekas, koska Sony-käyttäjänä minulla on käytössäni monia jännittäviä ja erityyppisiä objektiiveja. Käytän muotokuvauksiin muutamia suosikkiobjektiivejani. Ensimmäinen on FE 85 mm f/1,4 mm G Master -objektiivi. Se tuottaa kermaisen bokeh-sumennuksen kuvattaessa aukko auki. Se on erinomainen ulkona kuvattaessa, sillä voin erottaa kohteen taustasta.
Pidän myös FE Sonnar T* 55 mm f/1.8 ZA -objektiivistani, kun kuvaan täyspitkiä tai keskipitkiä muotokuvia. Se tarjoaa erinomaisen kontrastin ja terävyyden. FE 24-70mm f/2.8 G Master taas on monipuolinen objektiivi, kun kuvaan ulkona tai paikan päällä ja aikaa on rajoitetusti. Zoomin avulla voin muuttaa sommittelua nopeasti.
Viimeinen, ehkä yllättävä käyttämäni objektiivi on Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS -objektiivi. Käytän tätä paljon kaupallisissa kuvauksissa, koska se on yksi terävimmistä objektiiveista. Käytän sitä usein, kun otan muotokuvia, mutta myös silloin, kun minun on otettava lähikuvia tai makrokuvia, esimerkiksi meikistä tai koruista. Sen polttoväli on erinomainen tavallisten muotokuvien ottamiseen, ja sen vähimmäistarkennusetäisyys on hyvin lyhyt, joten minun tarvitsee vain astua lähemmäksi saadakseni yksityiskohtaisen kuvan.
Säilytä flow
Lopuksi yksi hyödyllinen ominaisuus on, että voin kytkeä Sony Alpha 7 IV:ni langattomasti. Lähetän kameran näytön tablet-laitteelle, jotta asiakas tai taiteellinen johtaja näkee, mitä kuvaan ja voi antaa palautetta livenä. Näin valokuvaus jatkuu keskeytyksettä ilman, että kuvia tarvitsee pysähtyä katsomaan.
Sonyn kameroiden käytännölliset ominaisuudet tarjoavat minulle luovaa vapautta. Jos voisin antaa yhden neuvon kenelle tahansa, joka haluaa aloittaa kaupallisen muotokuvaprojektin, kehottaisin heitä tuntemaan valonsa, mutta tätäkin paremmin varjonsa. Joka pelkää varjoa, ei tunne valoa!
”Kamerani on ainoa työkaluni, jonka avulla voin viestiä valon kielellä maailman ja kuvaamieni ihmisten kanssa.”