Vuoden 2020 pandemian eristyksen aikana syntynyt Marco Ronconin Hueco Mundo -projekti on kaunis tutkimus kahden maailman kovimman ympäristön yhteneväisyyksistä. Marco on kuvannut projektia Sony Alpha 1- ja Alpha 9 -kameroillaan, jotka ovat parhaat kamerat äärimmäisten ympäristöjen kuvaamiseen.
”Projektin idea syntyi pandemian aikana. Halusin paeta henkisesti ja kuvittelin matkustavani näihin paikkoihin sekä mitä kohtauksia kuvaisin. Heti kun pystyin, matkustin ja tein mielessäni näkemistäni kuvista totta”, Marco kertoo.
Marco matkusti kahteen erämaahan. Nämä paikat ovat suunnilleen niin kaukana toisistaan kuin voimme kuvitella, mutta Marco löysi ällistyttävää yhtäläisyyttä niiden fyysisestä rakenteesta sekä ympäristön luomasta tunteesta ja tunnelmasta.
”Nämä kaksi vastakohtaista paikkaa ovat samankaltaisempia kuin voimme kuvitellakaan. Ilmasto ja lämpötilat ovat ehkä erilaisia, mutta tyhjyyden ja rauhan suhteen niissä oli samankaltaisuutta. Paikoilla on terapeuttinen vaikutus sieluuni”, Marco sanoo. ”Juuri tuota rauhaa etsin. Se oli minulle henkisen terveyden hoitoa.”
Kotona Marco ottaa kameran harvoin käteensä: ”En kuvaa päivittäin. Kuvaan paljon matkalla enkä sen jälkeen välttämättä tartu kameraan kuukausiin. Aina kun otan Alpha 1 -kameran käsiini, minun ei tarvitse ajatella kameraa. Kunhan muistikortti on sisällä ja akut on ladattu, tiedän sen toimivan niin kuin haluan.”
Marcon luottamus Alpha 1 -kameraan antaa hänelle varmuutta kuvata äärimmäisissä ympäristöissä. ”Svalbardissa oli pakkasta –35 ºC, mutta kaikki toimi hienosti”, hän paljastaa, ”ja sama juttu kuumuudessa.”
Monien kaukaisissa paikoissa seikkailevien valokuvaajien tapaan Marco pakkaa mukaan vain sen, mitä todella tarvitsee, mutta hänen on kuitenkin oltava valmis monenlaisiin tilanteisiin. ”Olen hyvin yksinkertainen tyyppi”, hän vitsailee, ”käytän lähes aina zoom-objektiiveja – FE 24-105mm f/4 G OSS- ja FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II -objektiiveja, ja äskettäin lisäsin tarvikevalikoimaani FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS -objektiivin. Sitten minulla on vielä FE 20mm f/1.8 G. Työssäni tärkeintä on sommittelu, joten zoom-objektiiveja käyttäessäni tingin hieman laadusta verrattuna siihen, jos käyttäisin kiinteän polttovälin objektiiveja. Tämän pienen uhrauksen ansiosta saan kuitenkin lisää joustavuutta sommitteluun. Kuvaan pienemmillä aukon asetuksilla, joten en tarvitse suuria aukkoja, joita kalliit kiinteän polttovälin objektiivit tarjoavat. Riippuen siitä, mitä suunnittelen kuvaavani, pakkaan mukaan kaksi kamerarunkoa ja kaksi tai kolme objektiivia, ja kaikki sopii pieneen reppuun.”
Marcon Hueco Mundo -kirjaprojektin karut lumi- ja hiekka-autiomaat tarjoavat täydellisen graafisen taustan kunkin kuvan tärkeimmille elementeille.
”Väripaletin ja kuvaston suhteen se on hyvin minimalistinen”, Marco sanoo. ”Minua ovat pitkään inspiroineet japanilaiset ja kiinalaiset perinteiset mustepiirustukset, joissa on vähän elementtejä ja jotka ovat hyvin monokromaattisia. Olen myös opiskellut itämaista filosofiaa, mikä heijastuu työssäni. Idässä tyhjyyden käsitys on hyvin erilainen. Se on keskeinen osa kuvaa tai musiikkikappaletta. Lännessä ’tyhjyys’ nähdään negatiivisena asiana aivan kuin jotain puuttuisi. Minä uskon, että tila ja tyhjyys ovat keskeisiä kaikissa taiteellisissa töissä.”
Luodakseen minimalistisia graafisia kuvia eläimistä asuinympäristössään Marco lisää kuviensa valotusta niin paljon kuin mahdollista. Lumipeitteestä tulee lähes yksivärinen valkoinen tausta monissa Marcon kuvissa. Tämän mahdollistava ominaisuus on Alpha 1 -kameran elektroninen etsin. ”Kun sitä kerran kokeilee, ei vanhaan ole paluuta”, hän toteaa elektronisesta etsimestä. ”Sen tarjoama valotuksen simulointi on ehdottoman tärkeää minulle. Minulla on tapana ylivalottaa kuvani kuvatessani lumessa, jotta saan hyvin kirkkaan graafisen kuvan. Elektronisen etsimen ansiosta voin esikatsoa lopullisen kuvan tarkistaakseni, että minulla on oikea valotus ja etten ole polttanut pois mitään yksityiskohtia.”
Hueco Mundo -projektissa on niin monia upeita kuvia, ettei Marcolla ole yhtä suosikkivalokuvaa. ”Siksi en osallistu kilpailuihin”, hän paljastaa, ”keskityn enemmän koko tuotantoni virtaan yhden kuvan sijaan.”
Marco on kuitenkin kiintynyt joihinkin kuviin jo siitä hetkestä lähtien, kun hän otti ne. ”Otin kuvan naalista juoksemassa alas pientä mäkeä. Valo oli kaunis ja jäähiukkaset ja lumi hehkuivat ilmassa.
Se oli iloinen, kaunis hetki.”