meksikolainen nainen istumassa kitara sylissään

Mezcalin valmistajat

Francisca Siza

Kun nostat juoman huulillesi, ajatteletko koskaan, mistä se on tullut ja kuka sen on tehnyt? Samaa voisi kysyä monien kuluttamiemme tuotteiden kohdalla. Elintarvikkeet, kankaat, raaka-aineet… ja juuri tämä kysymys toimi inspiraationa Francisca Sizan ensimmäiselle täyspitkälle dokumentille.

Kuten monet upeat projektit, tämäkin sai alkunsa lähes sattumalta. Franciscan tehdessä tuottaja Gautier Heinsin kanssa mainosvideoita juomayhtiölle he tapasivat Yolanda Ruizin, joka toimii mezcalin viljelijöiden ja tislaajien elämien parantamiseen tähtäävän Mujeres del Mezcal y Maguey del México -yhdistyksen puheenjohtajana. Francisca ja Gautier lumoutuivat heti tarinasta, johon sisältyy sortoa ja julmuutta mutta myös omistautumista, suojelua ja toivoa.

meksikolainen nainen tarkastelee raaka-aineita sisältävää suurta sammiota © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/2.8, ISO 1600

”Näimme, että he tarvitsivat äänen kertomaan tämän tarinan maailmalle”, Francisca sanoo, ”ja Gautier kutsui minut ohjaamaan dokumentin aiheesta.” Tästä oli seurauksena uuvuttava mutta inspiroiva 30 päivän kuvaus eri puolilla Meksikoa sekä projekti, jonka Francisca sanoo mullistaneen hänen elämänsä.

”Se oli alusta alkaen hyvin rakas projekti minulle”, hän selittää. ”Siinä on kyse naisten ponnistelusta saada tunnustusta työstään, ja siinä tuodaan esiin ekologisuuteen ja kestävyyteen liittyviä asioita sekä kysytään perustavanlaatuisia kysymyksiä siitä, miten kohtelemme ihmisiä ja paikkoja, jotka ovat toimitusketjujen toisessa päässä ympäri maailmaa. Välitämmekö tarpeeksi muuttaaksemme käyttäytymistapaamme ja tukeaksemme heitä?”

”Mezcal”, Francisca jatkaa, ”on tequilan kaltainen juoma. Molemmat valmistetaan agaavekasveista. Mutta siinä missä tequila valmistetaan teollisesti, mezcal on usein käsin tehtyä ja tuotetaan hyvin perinteisellä, luonnollisella tavalla. Monet viljelijöistä ja tislaajista ovat naisia, ja he kamppailevat pitääkseen vanhat tuotantotavat hengissä.”

meksikolainen nainen istumassa pölkyllä punomassa ruokoja © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/5.6, ISO 640

”On kuitenkin joitain perinteitä, joita on muutettava”, hän selittää. ”Naisilla ei ole ollut oikeutta omistaa mezcal-tuotemerkkejä tai -tehtaita, joten he ja heidän perheensä ovat saaneet mitättömän palkkion vaivoistaan. Tämä naisten yhdistys taisteli 20 vuotta sektorin parempien olosuhteiden ja oikeuksien puolesta. He eivät antaneet periksi ja onnistuivat lopulta, mutta kamppailu oli äärimmäisen kova. Sen aikana varapuheenjohtaja Luz Maria Saavedraan kohdistui kaksi murhayritystä.”

”Vaikka mezcalin viljelijät eivät ole saaneet tunnustusta eikä heitä ole palkittu pitkään aikaan, he ovat aina taistelleet pitääkseen valmistusperinteensä elossa, mikä kertoo terveestä kunnioituksesta ympäristöä kohtaan”, Francisca kertoo. Juoman suosion ja kannattavuuden kasvaessa tämä asenne on nyt tärkeämpi kuin koskaan.

meksikolainen nainen sekoittamassa mezcalia sisältävää kattilaa © Francisca Siza | Sony α7S III + 24-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/2.8, ISO 640

”On oltava varovainen, sillä nyt on suuri mezcal-buumi”, hän jatkaa. "Viimeisen kahden vuoden aikana sen suosio on kasvanut yli kymmenkertaiseksi Yhdysvalloissa. Perinteiden vaalijat pelkäävätkin, että suuryhtiöt tulevat heidän mailleen ja alkavat tehoviljellä ekologiaa kunnioittamatta.”

”Niin kävi tequilan tapauksessa”, Francisca kertoo. ”Ihmiset haluavat ostaa yhä halvempia tuotteita. Tequila tulee Jaliscon osavaltiosta, jossa maat ovat kuolemassa agaavekasvien ylihyödyntämisen vuoksi. Niiden kasvu täyteen kokoonsa kestää 10 vuotta, toisinaan jopa 30 vuotta, ja vasta silloin niistä voidaan valmistaa hyvää mezcalia. Jos tämä tehdään oikein, kypsymättömiä kasveja ei tapeta vain siksi, että saataisiin enemmän tuotetta.”

mies leikkaamassa agaavenlehtiä kasvista © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/6.3, ISO 640

Tarinaa dokumentoidessaan Francisca halusi myös haastaa joitakin yleisiä Meksikoon liittyviä stereotypioita. ”Se on hyvin eloisa, ystävällinen maa”, hän selittää, ”mutta monilla on siitä elokuvien ja TV:n synnyttämä kliseinen näkemys, että siellä on vain aavikoita, kaupunkeja ja slummeja. Meksikossa on kuitenkin todella paljon kauneutta. Kaikkialla, minne katsoo, on kansanperinnettä ja traditioita sekä upeita värejä, erityisesti työskentelevien naisten asuissa.”

”Minulle oli tärkeää vangita nämä eloisat värit, maaseudun kauneus sekä kaikkialla näkyvä luonnon kuhiseva vihreys”, hän jatkaa. ”Enkä halunnut eikä minun tarvinnut käyttää keinotekoista valoa tai hienoa kameran liikettä värittääkseni sitä, mikä oli objektiivini edessä. Kaikki oli niin intensiivistä, minun tarvitsi vain avata suljin ikuistaakseni sen.”

mies ja nainen seisomassa suuren puutynnyrin vieressä © Francisca Siza | Sony α7S III + 24-70mm f/2.8 | 1/100s @ f/3.5, ISO 640

Francisca halusi myös tuoda esiin kohtaamiensa ihmisten ystävällisyyden ja anteliaisuuden. ”He olivat todella innoissaan siitä, että joku kertoo heidän tarinansa, ja halusivat näyttää meille kaiken”, hän sanoo. ”Menimme todella köyhiin paikkoihin ja meille valmistettiin lounaita ja illallisia. Toisinaan ihmiset tarjosivat meille ruokaa, vaikka heillä ei ollut sitä itselleen. Kokemus oli hyvin nöyräksi tekevä ja tunteellinen. Kokeilimme tietenkin heidän tarjoamaansa mezcalia aina kun voimme. Se on todella puhdasta ja luonnollista, kun se tehdään oikealla tavalla.”

Matkan aikana Yolanda Ruiz kulki aina Franciscan, Gautierin ja heidän työryhmänsä mukana. ”Hän matkusti kanssamme 30 päivää, kun liikuimme paikasta toiseen lentokoneilla, busseilla ja autoilla sekä nukuimme tien päällä tai lattialla retkeillessämme. Hänestä tuli minulle todellinen innoituksen lähde, pikemmin äiti kuin ystävä. Hän on 20 vuotta minua vanhempi, mutta hänellä on rajattomasti energiaa. Hän on vahva niin henkisesti kuin fyysisestikin, ja hän tuntui tuntevan kaikki. Menimme muutamiin vaarallisiin paikkoihin, mikä ei olisi ollut mahdollista ilman häntä.”

joukko miehiä kaivamassa suurta kasaa © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | /1/100s @ f/10, ISO 640

Franciscalla oli tukenaan myös Sony-varusteita, pääasiassa Sony Alpha 7S III, mutta myös Sony Alpha 7 IV. Molempia käytettiin sekä videoihin että valokuviin. ”Nämä kamerat olivat täydellisiä tähän työhön, sillä matkustimme koko ajan. Ne ovat todella helppoja kantaa, ja niiden laatu on niin korkea, etten hetkeäkään epäillyt, etteivät ne ikuistaisi Meksikon kauneutta sekä kohtaamiemme ihmisten luonnetta juuri sellaisina kuin minä ne näin. Nerokkaan S-Log3-tilan kaltaisten ominaisuuksien vuoksi Alpha 7S III on tunnettu videoista ja monet ajattelevat, ettei se ole tarkoitettu valokuvaukseen. Minä en ole lainkaan tätä mieltä. Käytän 7S III -kameraa kaikkeen, ja sillä saa otettua upeita kuvia."

Nyt kun dokumentti on valmis, se aloittaa kiertämisen festivaaleilla. Francisca myös näytti sen mukana olleille naisille etukäteen. ”He rakastavat sitä, vaikka jotkut heistä vitsailivatkin ’miksi hän on elokuvassa enemmän kuin minä?’ ja ’miksi tuotemerkkiäni ei näytetä enempää?’, sillä haastattelimme suurta joukkoa ihmisiä”, hän nauraa. ”Mutta tämä on osa elokuvausta, ja he olivat kaikki iloisia, että pääsivät kertomaan tarinansa.”

Voimakkain palaute tuli kuitenkin Yolanda Ruizilta. ”Hän lähetti minulle ääniviestin, jossa hän lähes itki ilosta, koska ensimmäistä kertaa heidän äänensä kuultaisiin Meksikon ulkopuolella. Elokuvassa näytetään, miten nämä ihmiset ovat yhdessä työskentelemällä saaneet itselleen vaikutusvaltaa ja muuttaneet vallitsevaa tilannetta Meksikossa."

mies seisomassa kukkakoristeen edessä miekkaa pidelleen © Francisca Siza | Sony α7S III + 28-70mm f/2.8 | 1/400s @ f/7.1, ISO 640

”Mielestäni opin ennen kaikkea sen, miten etuoikeutettuja olemme Euroopassa, Yhdysvalloissa ja muissa vauraissa paikoissa”, hän toteaa lopuksi. ”Kaikkialla maailmassa on ihmisiä, joilla on niin paljon vähemmän kuin meillä. Vaikka he heräävät aina aikaisin ja työskentelevät ja ponnistelevat, heidän elämänsä ei silti ole samanlaisia kuin meidän. Nämä ihmiset valmistavat tuotteita, joita tarvitsemme tai joista nautimme ylellisyytenä. Meidän on tutustuttava heidän tarinoihinsa, jotta meistä tulee entistä empaattisempia. Tämän ymmärryksen jakaminen voi tehdä maailmasta entistä paremman paikan, ja tämä on nyt päämääräni.”

Esitellyt tuotteet

Samantyyppisiä tarinoita

Rekisteröidy α Universe -uutiskirjeen tilaajaksi

α Universe -uutiskirjeen tilaaminen onnistui!

Anna kelvollinen sähköpostiosoite

Pahoittelut, jotain meni pieleen.

Tilaaminen onnistui!